. . . . . . . . . . .
γ2. Το ναυπηγείο της Αργούς
Πάμε τώρα να δούμε πού ναυπηγήθηκε η Αργώ (συν μερικές ακόμη λεπτομέρειες), κι από πού ξεκίνησε.
Το κείμενο του «Ορφέα» λέει πως όλη η παλιοπαρέα μαζεύτηκε στην ευρεία παραλία του Αναύρου, όπου καί άρχισαν να ναυπηγούν την Αργώ ανάμεσα σε γλέντια. Αλλά, προσωπικώς, έχω κάθε λόγο να πιστεύω πως δεν ήταν εκεί.
Δεν θα σας δώσω το σκεπτικό μου, αλλά έχω εντοπίσει πως η Αργώ φτιάχτηκε στην (καί ξεκίνησε από την) παραλία των Νέων Παγασών, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:
Σημείωσα πάλι την πιθανή ακτογραμμή της τότε εποχής (καφέ γραμμή), συν έναν ξεροπόταμο (μπλέ γραμμή), που σήμερα ονομάζεται Λυγαρόρρεμα. Ο «ορίτζιναλ» Άναυρος εξέβαλλε στο πάνω δεξιά μέρος της εικόνας, αλλά η οποιαδήποτε τοποθεσία από πάνω μέχρι τα Πευκάκια αποκλείεται.
Γιατί;
Διότι, εκτός από τα λοιπά στοιχεία που με οδηγούν σ’ αυτό το συμπέρασμα, υποθέτω ότι ο (βασιλεύων εκείνη την εποχή στην Ιωλκό σφετεριστής) Πελίας δεν ήθελε να βλέπει τους Αργοναύτες ούτε ζωγραφιστούς… μάλλον φοβούμενος μήπως ο Ιάσων παρακινούσε επίθεση εναντίον του, οπότε καί δεν θα μπορούσε να τα βάλει με όλα τα βασιλικά σόγια της Ελλάδας. Καί παρά το γεγονός ότι ανάμεσα στους Αργοναύτες είχε βάλει καί τον γυιό του, τον Άκαστο.
Κι όπως είναι γνωστό, η Αργώ πήρε κοντά μιά τριετία να φτιαχτεί.
Ταυτόχρονα, αν έμπαιναν άσχημες ιδέες στον Πελία να επιτεθεί εναντίον των Αργοναυτών καί να τους φυλακίσει γιά λύτρα, αυτοί είχαν όλο το χρονικό περιθώριο να ειδοποιηθούν γιά την επίθεση καί να φύγουν. Οπότε, η Αργώ φτιάχτηκε στην τότε ακτή των Νέων Παγασών, καί μάλλον σε τοποθεσία προς το κάτω μέρος της εικόνας. (Αυτό που βλέπετε, από τα Πευκάκια μέχρι το κάτω της εικόνας, είναι λίγο παραπάνω από τρία χιλιόμετρα. Κι από Πευκάκια μέχρι παλάτι αρχαίας Ιωλκού, τέσσερα σε ευθεία κι εφτά διά ξηράς.)
Εάν, λοιπόν, το Λυγαρόρρεμα υπήρχε καί τότε, αλλά ονομαζόταν (επίσης)…
…Άναυρος…
…τότε, εξηγείται μιά χαρά καί η αναφορά του βιβλίου του Ορφέα περί της πλατειάς παραλίας του Αναύρου.
. . . . . . . . . . .
Απαντήσαμε μέν αυτό το ερώτημα, αλλά ανακύπτει έτερο πρόβλημα:
Όλες, μα όλες οι τοποθεσίες στην ακτογραμμή αυτή (την τότε, ή τη σημερινή – αδιάφορο) οδηγούν σε ρηχή θάλασσα.
Βλέπετε, αυτά τα μέρη τα έχω περπατήσει όλα (ναί, με τα πόδια – ναί, αμέτρητες φορές), καί τα γνωρίζω άριστα. Τόσο ως πιτσιρικάς (σχεδόν όλα μου τα καλοκαίρια τα πέρασα εκεί, με μπάνιο το πρωΐ καί ποδόσφαιρο το απόγευμα), όσο καί ως ενήλικος. Έτσι…
…Σας είπα τί είναι η κόκκινη κουκκίδα στην εικόνα; Δεν σας είπα.
Η κουκκίδα αυτή, λοιπόν, σημειώνει τη θέση ενός ταρσανά της εποχής μας, όπου μέχρι πρίν λίγες δεκαετίες κατασκευαζόντουσαν καΐκια καί βάρκες. Είναι το μόνο μέρος όλης της περιοχής, όπου το πλεούμενο, μόλις πέσει από την τσουλήθρα στη θάλασσα, πέφτει σε βαθειά νερά. Καί όπου πίσω, στην ξηρά, δεν υπάρχουν απότομοι γκρεμοί καί κατηφόρες. Κι επειδή εκεί υπάρχει φυσικός λόφος με βράχια, έχω κάθε λόγο να δέχομαι πως ειδικά το μικροτοπίο αυτό παρέμεινε αμετάβλητο από την εποχή του Ιάσονα.
Σε οποιοδήποτε ναυπηγείο παγκοσμίως, είτε τώρα, είτε σε οποιαδήποτε εποχή, εάν το νεότευκτο πλοίο πέσει σε ρηχή θάλασσα, θα προσκρούσει στον βυθό. Οπότε, ή θα κολλήσει στην άμμο, ή θα κάνει γκάπ! στις πέτρες, με κίνδυνο να πάθει ζημιά. Συνεπώς, όλοι φροντίζουν να πέφτουν τα νεότευκτα σε βαθειά νερά, αρκετά βαθύτερα από την απόσταση πυθμένα καί ανώτατης γραμμής φορτώματος του πλοίου.
Συνεπώς, καί γιά την Αργώ έπρεπε να βρεθεί μέρος με βαθειά νερά μετά την ναυπηγική τσουλήθρα. Όμως, το μέρος του συγκεκριμένου ταρσανά της περιοχής δεν χωράει πλοίο με αρκετά μεγάλο μήκος, όπως ήταν η Αργώ. Όπως έπρεπε να είναι η Αργώ. Βλέπετε, η Αργώ δεν ήταν πεντηκόντορος της εποχής του Περικλή, όπως απεικονίζεται στην παραλία του Βόλου, ή όπως φτιάχτηκε το σημερινό «αντίγραφό» της. (Γιά σκούνα του ταχυδρομείου της εποχής, καλό είναι. Γιά εξερευνητικό, όχι.)
Η Αργώ έπρεπε να έχει χώρους γιά ξηρά τροφή, βαρέλια με νερό, χώρους γιά φάρμακα καί εργαλεία, χώρους γιά ανταλλακτικά, καθώς καί μερικές κλίνες (αιώρες, ίσως) γιά ύπνο – γιά οικονομία χώρου, όχι γιά όλους, αλλά με βάρδιες. Άρα, ως πλοίο ήταν μεγαλούτσικο.
Ταυτόχρονα, βλέπουμε ότι οι Κόλχοι σταμάτησαν να την καταδιώκουν, όταν μπήκε στο δέλτα του Δούναβη· διότι, τα δικά τους πλοία δεν μπορούσαν. Αυτό μας δείχνει πως ήταν πλοίο ακάρινο (αβαθές, γιά να διαπλέει καί ποτάμια), που φυσικά την ισορροπία του (γιά να μή μπατάρει) την τηρούσε με άλλον τρόπο. Κάτι σαν αυτό, δηλαδή:
(Ναί, σαν τα πλοία της προϊστορικής Σαντορίνης, που προφανώς μπορούσαν κι ανέπλεαν τον Νείλο – μιά που αρκετά θέματα στις τοιχογραφίες μας δείχνουν τακτικές επαφές με Αφρική.)
Πράγμα που σημαίνει ότι η ρηχή θάλασσα στη θέση του ναυπηγείου της Αργούς δεν ήταν πρόβλημα.
. . . . . . . . . . .
Είμαστε τώρα έτοιμοι ν’ απαντήσουμε ακόμη ένα ερώτημα.
Αναφέρεται πως, όταν ετοιμάστηκε η Αργώ κι έλυσαν τα σχοινιά που την κρατούσαν στην τσουλήθρα της, δεν κινήθηκε καθόλου. Όλοι το θεώρησαν κακό οιωνό, αλλά ο Ηρακλής είπε κάτι σαν: «- Τί μ@λακίες λέτε!», καί τράβηξε αυτός το πλοίο μ’ όλη του τη δύναμη. Καί, ώ του θαύματος, η Αργώ έπεσε στο νερό!
Γιατί, όμως, δεν κινήθηκε η Αργώ αρχικώς;
Διότι η τσουλήθρα είχε μικρή κλίση. Κι αυτό, επειδή προφανώς έφτιαξαν μιά τσουλήθρα, που οδηγούσε αρκετά μέσα στη θάλασσα, ώστε να πέσει το πλοίο στο νερό με όλο του το μήκος (50 μέτρα, ας υποθέσουμε)· κι άλλο τόσο μήκος τσουλήθρας έξω από το νερό, στην ξηρά. Εάν, όμως, δίνανε την πρέπουσα κλίση, ώστε το καράβι να γλυστρήσει μόνο του, τότε το έξω άκρο της τσουλήθρας θα πρέπει να βρισκόταν αρκετά ψηλά. Άρα, η κατασκευή αυτή θα ήταν αρκετά δύσχρηστη γιά ναυπήγηση. Θα έπρεπε να έχουν σκάλες κατά μήκος όλης της πλευράς της Αργούς, καί ν’ ανεβοκατεβαίνουν συνεχώς!
Προτίμησαν, λοιπόν, μικρή κλίση, ώστε να διευκολύνονται. Μόνο που μετά το λύσιμο των σχοινιών, έπρεπε όντως να τραβήξουν το πλοίο στο νερό, διότι από μόνο του δεν θα τσούλαγε – όπως κι έγινε.
Κάπως έτσι:
Αυτά, λοιπόν, καί περί Αργούς.
. . . . . . . . . . .
Επίλογος
Πιστεύω πως έδειξα καθαρά τον τρόπο, με τον οποίο αξιοποιούμε τα αρχαία κείμενα, χρησιμοποιώντας τη λογική μας.
Δεν είπα πως είναι εύκολη δουλειά· μά, δεν μπορούμε κιόλας ν’ αποδεχόμαστε πάντα τα γραφόμενα ως έχουν.
Εν τέλει, είδατε πως μιά ματιά ακόμη καί στο απώτατο παρελθόν, είναι πάντα εφικτή.
ΤΕΛΟΣ
. . . . . . . . . . .
Υγ 1: Δικαιολογείται απόλυτα καί το πρώτο ταξίδι της Αργούς, από παραλία Νέων Παγασών προς Μηλίνα, προς συνάντηση του -δασκάλου πολλών Αργοναυτών- κενταύρου Χείρωνος.
Οπτική επαφή του προορισμού εξ αρχής (η κίτρινη ευθεία)…
…καί 30 χιλιόμετρα απόσταση (δύο ώρες κωπηλασία). Κατά την οποία θα δοκίμαζαν τη στεγανότητα του πλοίου καί την εν γένει συμπεριφορά του, πχ το κατά πόσο το μετατοπίζουν εκτός πορείας τα θαλάσσια ρεύματα.
Υγ 2: Εδώ βρήκα αρκετά πραγματικά δεδομένα, πάνω στα οποία όντως η αρχαία αφήγηση στηρίζεται σταθερά. Αναγνωρίζω, ωστόσο, ότι με τα Έπη το αντίστοιχο ξεκαθάρισμα / συνταίριασμα με την πραγματικότητα είναι ολόκληρα επίπεδα δυσκολώτερο.
Παλαιός
Μάι. 16, 2023 @ 12:21:09
.
Το αρθάκιό σου, θα έπρεπε να επιγράφετο : «η Εργάκειος Ιωλκός» ..καθώς απηχεί αποκλειστικά την κατά εσένα αντίληψη του θέματος Ιωλκός, και ουδόλως την περιγραφόμενη από Ορφέα, Ησίοδο και Όμηρο, όπου και έχουμε μία από τις λίγες εκείνες περιπτώσεις όπου τα κείμενα και των 3ων παλαιών συγγραφέων συμφωνούν (και έχω συμπεριλάβει τα κείμενα), οπότε και το πράγμα αποκτά βαρύνουσα σημασία, και δεν γίνεται να παίρνουμε επιλεκτικά ότι και όπως μας βολεύει – ενώ τα κείμενα μιλάνε για 4-Ποτάμια (και όχι ρέματα), 2-Λίμνες (η μία ευπέλαγη, με πολλούς λαούς περιμετρικά να την νέμονται), και άλλα ιδιαίτερα στοιχεία.
.
Το θέμα λοιπόν είναι :
ακολουθούμε τα κείμενα προσπαθώντας να βρούμε εάν υπάρχει κάτι και πού, ή το πάμε «πίναμε, λέγαμε και γράφαμε ..σύμφωνα με τα όνειρα., τις επιθυμίες και τις βλέψεις μας : εδώ υπήρχε ένα ποτάμι-μιά λίμνη που πήγαν βόλτα, ένα βουνό που πήρε των ομματιών του και ξενιτεύτηκε κλπ. κλπ.» ;;
.
Βέβαια μπορούμε να το πάμε άλα Κακριδή, ότι τα κείμενα είναι ωραία μυθιστορήματα, ή σαν τον Lobeck ότι δεν γινόταν να ξέραν τι γράφανε, ή ακόμα να το πάμε και σαν τον Σλήμαν, επειδή βρήκαμε μερικές ξερόμαντρες, να το ονομάσουμε όπως θέλουμε ή να πούμε ότι «έτσι είναι, αφού έτσι το λένε», και ν’ ανακηρύξουμε το κάθε κατσικοχώρι, ή και μεγάλο μαντρί, πόλη χιλιάδων κατοίκων ..να μαζέψουμε και μερικά μπρίκια για να ‘χουμε να κουνάμε στα μούτρα των ηλιθίων, και να πλάσουμε ότι «ιστορίες» θέλουμε.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Απλός ανώνυμος σχολιαστής
Μάι. 16, 2023 @ 13:04:52
Ποιός Καταράστηκε Τον Κεραμεικό…? || Τα Vlogs Μας
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
ΕργΔημΕργ
Μάι. 17, 2023 @ 08:44:05
@Παλαιόν:
Αφού εμείς οι ίδιοι τα λέμε καί τα ξαναλέμε, ότι τα κείμενα περιέχουν (οφειλόμενες σε διάφορα αίτια) ανακρίβειες! Το αναιρείς τώρα;
Έ, άμα είναι έτσι, να πάμε να γίνουμε φιλόλογοι, να μην αμφισβητούμε τίποτε! 🙂
Οι λεβέντες αυτοί αρχαίοι ημών γραφιάδες μπορεί καί ποτέ τους να μην είχαν επισκεφθεί την Ιωλκό· ή, ό,τι απέμεινε απ’ αυτήν στα χρόνια του Ησιόδου καί του «Ορφέα» (8ος-6ος αιώνες πΧ). Άρα, γράψανε ό,τι πήρε τ’ αυτί τους.
Ειδικά γιά τον Όμηρο, είμαι σίγουρος ότι ποτέ του δεν πάτησε κατά ‘δώ. Γνωρίζει άριστα την γεωγραφία των Μικρασιατικών παραλίων (ειδικά της περιοχής Σμύρνης), αλλά από ηπειρωτική Ελλάδα μένει μετεξεταστέος.
Όσα έγραψα, εκτός από επιτόπια έρευνα, είναι «δεμένα» από αρκετές πλευρές – μία εκ των οποίων είναι οι γεωγραφικές μετρήσεις.
Καλά είναι τα Έπη καί τα αρχαία χειρόγραφα, αλλά μόνο γιά περιγραφές. (Με κυμαινόμενο ποσοστό ανακρίβειας.) Η δέ αφεντιά μου μην ξεχνάτε πως είμαι φυσικός, όχι ποιητής! 🙂
Τώρα, γιά τις δύο λίμνες: η μία είναι σίγουρα η Βοιβηΐς (Κάρλα). Η άλλη ήταν αρκετά μικρότερη καί πρέπει να βρισκόταν ή βόρεια της Κάρλας, ή δυτικά. Πάντως (κι αν δεν σφάλλω), στα κλασικά χρόνια δεν υπήρχε.
Γιά τα ποτάμια της Ιωλκού, τα είπαμε· ακόμη καί σήμερα υπάρχουν. Καί όντως είναι 4. Κραυσίδωνας + Μέγα Ρέμα, Άναυρος, Ξηριάς (Μπουρμπουλήθρα). Ίσως τότε να είχαν μόνιμη ροή νερού· αυτή είναι η πιθανή διαφορά τους με το σήμερα.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
ΕργΔημΕργ
Μάι. 17, 2023 @ 08:52:01
@Παλαιόν, πάλι:
Δεμπανα συμφωνούν καί δέκα πηγές αρχαίων ημών! Μπορεί ΚΑΙ οι δέκα να κάνουν λάθος!
Αντιπαράδειγμα αποτελεί η περιγραφή της κηδείας του Πατρόκλου: όταν ξημέρωσε η μέρα μετά την καύση του πτώματός του, λέει, η Αφροδίτη (ο πλανήτης) ανέτειλε μαζί με τον Ήλιο σε θέση έτσι κι έτσι κι έτσι. Η περιγραφή αυτή επιβεβαιώνεται, λέει, από πεντεξεφτά αρχαίους ημών (της Ελληνιστικής Εποχής).
Κάθονται, λοιπόν, τα ξεφτέρια καί υπολογίζουν (αστρονομικώς) ότι η μέρα αυτή ήταν κάπου το 1210 με 1207 πΧ. Άρα, σου λέει, ο Τρωϊκός κάπου τότε έγινε! Κι αφού συμφωνούν πεντεξεφτά αρχαίοι ημών κατασκευαστές χειρογράφων, εδώ είμαστε!
Ναί, μόνο που των …άστρων αυτών τους διέφυγε το ότι: (α) τα αστρονομικά φαινόμενα επαναλαμβάνονται, καί (β) ότι αυτό το όντως εντυπωσιακό αστρονομικό φαινόμενο μπορεί απλά να έτυχε ποιητικής περιγραφής σε άσχετο ποίημα σε άσχετη χρονολογία, αλλά κάποιοι να το ενσωμάτωσαν (ίσως καί γιά συμβολικούς λόγους) στην περιγραφή της κηδείας του Πατρόκλου στα Έπη.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ακόμη καί η 100% αληθής περιγραφή της πραγματικότητας δεν βοηθάει, αν δεν την συνδυάσεις καί με άλλα δεδομένα!
Υγ 1: Άλλη, πάλι, περιγραφή, είναι το ντουμάνι απ’ το ηφαίστειο της Σαντορίνης, που πλάκωσε τα παράλια της Ιωνίας καί σκοτείνιασε τον ουρανό επί μία εβδομάδα, καί πεθαίνανε οι Αχαιοί. (Από εισπνοές τέφρας.) Αποδίδεται με τον περίφημο στίχο «…Εν δέ φάει, καί όλεσσον!». Καμμία σχέση με τον Τρωϊκό, διότι έγινε 600 χρόνια μετά. Εκτός του ότι πάλι έπεσε σε εποχή, που οι Αχαιοί (Αρτζάβα) πολεμούσαν με απογόνους Τρώων (Χετταίους). Γι’ αυτό (κατά 99%) κι ενσωματώθηκε στα Έπη η περιγραφή αυτή.
Αλλά με τον ορίτζιναλ Τρωϊκό, καμμία σχέση.
Υγ 2: Επιμένω ότι ο Τρωϊκός διεξήχθη κάπου το 2100 πΧ, στη μετάβαση από την εποχή του Ταύρου στην εποχή του Κριού. Καί, είπαμε, όσο πιό κοντά τον φέρνουν στον Πεισίστρατο, τόσο χειρότερα γιά τη νοημοσύνη τους, των επιστημόνωνε· διότι, δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την επί τόσο σύντομο διάστημα (6 έως 2 αιώνες, όπως ισχυρίζονται) απουσία ονομάτων αρχόντων καί λοιπών επιφανών.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Απλός ανώνυμος σχολιαστής
Μάι. 17, 2023 @ 09:40:13
Λέω εγώ τώρα…….
Και αν τα αστρονομικά φαινόμενα δεν είναι πραγματικά, μα είναι κωδικοποιημένη-κρυπτογραφημένη πληροφορία που πρέπει να αποκωδικοποιήσουν οι επόμενοι;……
Με τόση χειραγώγηση σε θέματα αρχαιολογίας δεν πιστεύω κανέναν….
Ο τρωικός πόλεμος φαινομενικά συμπίπτει με το τέλος της εποχής του γένους των ηρώων και το ξεκίνημα του σιδηρούν γένους….
Αν είναι όντως έτσι, πότε ήταν το τέλος του χάλκινου γένους;;;
(Ομιλώ σύμφωνα με τα πέντε γένη του Ησίοδου…)
Aσχετο κομμάτι,μα μου αρέσει η εκτέλεση….ακόμα και το σιδηρούν γένος παράγει ήρωες….είναι στο DNA μας…
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
ΕργΔημΕργ
Μάι. 17, 2023 @ 09:52:24
@Απλόν ανώνυμον σχολιαστήν:
Όντως, τα Έπη (αλλά καί άλλα αρχαία κείμενα) τό ‘χουν αυτό το …κακό: διαβάζονται σε πολλά επίπεδα «αναγνώσεως», ένα εκ των οποίων είναι το συμβολικό. (Ίσως καί με υποεπίπεδα αυτό.)
Τώρα, μην ξεχνάς ότι το μέταλλο του Ταύρου είναι ο χαλκός, καί του Κριού ο σίδηρος.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Απλός ανώνυμος σχολιαστής
Μάι. 17, 2023 @ 09:58:03
Με διάκριση…ξέρετε εσείς….
APOLLONIOS: Στιγμιότυπο από τον μέγα διαλογισμό στο Ναύπλιο με την συνοδεία πουλιών
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Απλός ανώνυμος σχολιαστής
Μάι. 17, 2023 @ 10:31:57
Οι Χειρότερες Κατάρες των Αρχαίων Ελλήνων!
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Παλαιός
Μάι. 18, 2023 @ 16:36:54
.
Ώπααα ..τι έγινε ώρε Εργολάβε ;;
μου επισημαίνεις αυτά που γράφω ;;
.
Αλλά ας το πάρουμε αλλιώς ..
Τι έγραψα ;;
Μα απλά ότι οι περιγραφόμενες τοποθεσίες, θέσεις, κλπ. κλπ. από τους 3 παλαιούς γραφείς (Ορφέα, Ησίοδο, Όμηρο), ουδεμία σχέση έχουν με τους έχοντες σήμερον την ανάλογη ονομασία τόπους και θέσεις.
Που λοιπόν βρήκες το πρόβλημα ;;
.
Μέχρι τουλάχιστον αυτή την στιγμή, εγώ δεν προσδιορίζω κάτι, δεν αποδίδω σε κάποιον τόπο κάτι, απ’ όσα οι εν λόγω γραφείς αναφέρουν ..απεναντίας κάποιοι άλλοι το κάνουν ..αυτοί είναι που έχουν το πρόβλημα, και κινδυνεύουν να γίνουν ρόμπες – πάει μήπως κάπου το μυαλό σου ;;;
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Απλός ανώνυμος σχολιαστής
Μάι. 18, 2023 @ 21:11:09
Οι πέντε θρόνοι των οσίων στα αρχαία θέατρα…..
Το μυαλό μου πηγαίνει σε επόπτες των αρχαίων μυστηρίων ώστε να μην αποκαλύπτονται τα απόκρυφα στους αμύητους μέσω των θεάτρων……..
Γιατί έχουν εξαφανίσει αυτούς τους θρόνους από τα αρχαία μας θέατρα;;;;;
Η Κατάρα Και Τα Τέμπη || Τα Vlogs Μας
Μου αρέσει!Μου αρέσει!