Γράφει ο Γιάννης301

 

ολλές φόρες εδώ μέσα λέμε «λογική» και «κριτική σκέψη»· και ειδικά ο Παλαιός, που φωνάζει να σκεφτόμαστε έτσι, ώστε να μπορέσει να έρθει η αφύπνιση του Έλληνα μέσω της σκέψης και λογικής. Καλό είναι, λοιπόν, να πούμε και 2 λόγια τί στο καλό είναι η λογική, ο συλλογισμός, πώς ξεκίνησαν και τί μας δίνουν αυτά στην πράξη. Ώστε να καταλάβουμε την μεγίστη σημασία της λογικής…

Ο πατέρας της Λογικής, λοιπόν, είναι ο Αριστοτέλης, ο πρώτος που μίλησε για την λογική και έδειξε πώς λειτουργεί και τί μπορούμε να πετύχουμε.


α. Ο εγκέφαλος

Κατά τον Αριστοτέλη, ο άνθρωπος γεννιέται με ένα μυαλό, το οποίο έχει την ικανότητα να σκέφτεται με λογική. Εδώ να κάνω μια παρένθεση και να εξηγήσω λίγο την φυσική δομή του εγκεφάλου. Το μυαλό μας, λοιπόν, αποτελείται από 3 μεγάλα κομμάτια ουσιαστικά: Τον εγκέφαλο του ενστίκτου, τον μέσο εγκέφαλο ή εγκέφαλο των συναισθημάτων-αναμνήσεων, και το πάνω μέρος, τον εγκέφαλο της λογικής.

i. Ο εγκέφαλος του ενστίκτου

Ο εγκέφαλος του ενστίκτου, λοιπόν, είναι μηχανισμός επιβίωσης και αναπαραγωγής. Περιέχει 3 θεμελιώδεις εντολές:

  1. Βίωση και διαμονή, δηλαδή όλες οι βασικές λειτουργίες για να ζήσουμε και να μείνουμε σε ένα ασφαλές περιβάλλον,
  2. Αναπαραγωγή του είδους μας,
  3. Αυτο-καταστροφή, ή διαδικασία της γήρανσης…

Στην ουσία, αυτές είναι θεμελιώδεις λειτουργίες της ζωή μας, δηλαδή που μας κρατάνε ζωντανούς, λειτουργούν ενστικτωδώς και το κομμάτι του εγκεφάλου αυτού λέγεται και ιχθυοσαυρικό, γιατί τα ψάρια και οι σαύρες μόνον αυτόν τον εγκέφαλο έχουν, όποτε δεν θα γίνεις πότε φίλος με μια σαύρα…

ii. Ο εγκέφαλος των συναισθημάτων

Αυτός είναι ο μέσο εγκέφαλος, και περιέχει το συναίσθημα, καθώς και τις αναμνήσεις μας. Τα συναισθήματα χωρίζονται σε 2 κατηγορίες, στα ευχάριστα και στα δυσάρεστα, αλλά και στις καταστάσεις φόβου και αγάπης αντίστοιχα, που επηρεάζουν την ζωή μας δραστικά. Το συναίσθημα είναι ανεξέλεγκτο, δεν έχει όρια, και αυτό είναι πρόβλημα από την μια, αλλά αυτό αποτελεί μοχλό για δημιουργία ή καταστροφή…

iii. Ο εγκέφαλος της λογικής

Είναι το πάνω μέρος του εγκεφάλου και χωρίζεται σε κομμάτια: στο αριστερό και στο δεξί· με ένα μικρό κομμάτι, που είναι ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ τους. Το δεξί κομμάτι μαζεύει όλα τα στοιχεία και η επεξεργασία γίνεται στο αριστερό, όπου βγαίνει το συμπέρασμα… συνήθως αυτό στην γλώσσα μας εκφράζεται με το «Άρα…».

β. Η λογική…

Λοιπόν, κάθε άνθρωπος γεννιέται με την ικανότητα να σκέφτεται. Αυτό είναι το βασικότερο χαρακτηριστικό του ανθρώπου, αλλά και αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει από τα ΖΩΑ. Τώρα καταλαβαίνετε γιατί όταν ο Παλαιός σας λέει ΖΑ, εννοεί ανθρώπους που δεν σκέφτονται, γιατί τα ζώα δεν έχουν ανεπτυγμένο τον εγκέφαλο της λογικής. Να λύσω και ένα μυστήριο του Μουρλού εδώ 🙂 Επίσης ο Αριστοτέλης μας λέει ότι ο άνθρωπος γεννιέται με το μυαλό του εντελώς άδειο, και αρχίζει μετά να το τροφοδοτεί με εμπειρίες. Οπότε, είμαστε ακριβώς ό,τι μάθουμε από το περιβάλλον που ζούμε. Άρα, γι’ αυτό λένε ότι ένας άνθρωπος είναι αυτό που τον έχει μάθει η οικογένειά του και το περιβάλλον που ζει, και αυτό κλειδώνει στα 7 χρόνια.

Έρχεται όμως εδώ η σκέψη να αξιολογήσει όλες τις ιδέες και εμπειρίες που έχουμε μέσα μας. Η λογική βασίζεται σε αποδείξεις που συμβαίνουν στην πραγματικότητα, για να καταλήξει σε συμπεράσματα. Δεν επηρεάζεται από το συναίσθημα και γι’ αυτό δεν χειραγωγείται. Θα δώσω ένα παράδειγμα, για να καταλάβουμε καλύτερα από το βιβλίο του Ντε Κρεσέντο : Όταν κάνεις τη σκέψη ότι ο οπαδός μιας ομάδας, λόγω συναισθηματισμού, δεν είναι αντικειμενικός ως προς την ομάδα του, και αν ξέρεις ότι ένας δημοσιογράφος είναι οπαδός του ΠΑΟ, συμπεραίνεις ότι ο δημοσιογράφος αυτός δεν σχολίασε αντικειμενικά έναν αγώνα του ΠΑΟ της προηγουμένης Κυριακής.

Αυτός είναι ένας λογικός συλλογισμός, δηλαδή είναι μια αλληλουχία σκέψεων, που ξεκινάει όταν τεθεί κάποιο θέμα προς επίλυση. Έτσι, ξεκινάει μια σειρά σκέψεων, που βασίζεται στα στοιχεία που έχουμε από την πραγματικότητα, ώστε να καταλήξουμε στο αποτέλεσμα, δηλαδή σε αυτό που συμβαίνει πραγματικά. Πχ: «Η κυβέρνηση θέλει το καλό μας και προσπαθεί να μας σώσει από τον ιό.» Αυτό είναι το ζήτημα που τέθηκε, δηλαδή ισχύει;; Πώς θα το καταλάβουμε αυτό; με το τί έχουν κάνει οι πολιτικοί μέχρι τώρα στην χώρα… Τί έχουν κάνει; πάμε από το κακό στο χειρότερο, κατέστρεψαν την οικονομία, το μέλλον μας, και όλοι ζουν στην αβεβαιότητα. Τα λέω χοντρικά, για να μην πλατειάζουμε. Οπότε, αυτοί γιατί να νοιάζονται για εμάς πραγματικά;; αφού μέχρι τώρα έχουν κάνει το αντίθετο;; Άρα δεν νοιάζονται.

Οπότε, χωρίς να ξέρεις και πολλά για το συγκεκριμένο ζήτημα, καταλαβαίνεις ότι εδώ κάτι βρωμάει και ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως τα παρουσιάζουν αυτοί. Άλλο ένα παράδειγμα: «- Μα τα λένε όλοι οι γιατροί, ότι είναι έτσι!» Είναι;; Όλοι οι γιατροί κατά κύριο λόγο εργάζονται στο κράτος, πληρώνονται από αυτό· θα μπορούσαν να πουν κάτι διαφορετικό από αυτό που θέλει ο εργοδότης τους;; Όχι, μα γιατί; Γιατί θα απολυθούν, ή θα τους αφαιρεθεί η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Οπότε, πολύ λίγοι θα τολμήσουν να σας πουν πραγματικά τί συμβαίνει.

Βλέπετε, λοιπόν, πώς με την κριτική σκέψη και ορθή λογική μπορούμε -χωρίς να ξέρουμε και πολλά πράγματα- ν’ αποφύγουμε ένα σωρό παγίδες που μας στήνουν;; Όλα αυτά λειτουργούν μόνο όταν κάποιος σκέφτεται, δεν λειτουργούν διαφορετικά. Όταν κάποιος όμως δεν σκέφτεται, αυτός λέγεται χάπατο, γιατί αμέσως δέχεται ό,τι του λένε, χωρίς να σκεφτεί αν αυτά που του λένε ισχύουν στην πράξη. Ομοίως εδώ όταν ο Παλαιός σας λέει χάπατα…

 

γ. Άλλη χρήση

Άλλη μια ιδιότητα της λογικής είναι ότι ελέγχει το συναίσθημα, που είναι από την φύση του ανεξέλεγκτο. Μα, πώς γίνεται αυτό, θα πει κανείς;; Πχ όταν κάποιος κερδίσει ένα πόσο σε ένα λαχείο, από την μεγάλη χαρά του θα τρέξει να πάρει ό,τι του λείπει, ό,τι δεν μπόρεσε ποτέ να πάρει. Έτσι, μπορεί όμως να σπαταλήσει όλα τα λεφτά του και να μην πάρει κάτι σημαντικό, που θα έπρεπε να πάρει. Αν, όμως, σκεφτεί ότι έχει άλλες ανάγκες πραγματικά, και αυτή την στιγμή πετάει τα λεφτά του, θα σταματήσει ν’ αγοράζει ό,τι βρει μπροστά του, και θα πάρει αυτό, που του είναι πραγματικά απαραίτητο. Αυτό είναι κάτι πολύ απλό, που όλοι το καταλαβαίνουμε, αλλά πόσοι από εμάς το κάνουν στην πράξη;;

 

δ. Γιατί, όμως;

‘Ελα ντε! Γιατί ο κοσμάκης δεν σκέφτεται;; γιατί, πολύ απλά, αν σκεφτόταν, θα ήτανε κύριος του εαυτού του, θα είχε τον έλεγχο των πράξεων του και δεν θα ήταν έρμαιο του καθενός, θα έλεγχε ακόμα τα συναισθήματα του και το ένστικτο του. Ξέρετε πώς πέθανε ο Διογένης;; έφτασε στα 91, και αποφάσισε ότι δεν ήθελε να ζήσει άλλο, και σταμάτησε να αναπνέει. Δημιούργησε ο ίδιος ασφυξία στον εαυτό του και πέθανε. Κατάφερε να επιβληθεί στο ένστικτο του. Πώς έγινε αυτό;; έτσι απλά;; Χωρίς να σκέφτεται;; Αλλά η λογική κάνει και κάτι άλλο ακόμα, πολύ σημαντικό.

 

ε. Ο φόβος…

Μπορεί να νικήσει τον φόβο, που ο φόβος σήμερα είναι το κυριότερο μέσο ελέγχου του ανθρώπου, και συγκεκριμένα ο φόβος του θανάτου. Πάλι με τον ίδιο τρόπο χρησιμοποιούμε την ανάλυση της πραγματικότητας. Οπότε, όταν κάποιος περνάει σε μια κατάσταση Αφοβίας, δεν ελέγχεται, δεν χειραγωγείται. Βέβαια, αυτό είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του, και δεν θα το αναλύσω παρακάτω. Απλά κρατείστε τις τεράστιες δυνατότητες της λογικής, και το τί μπορεί να κάνει πραγματικά.

 

στ. Όμως…

Το κατεστημένο δεν αφήνει κάτι έτσι στην τύχη, πηγαίνει με στρατηγική. Οπότε, φροντίζει από νήπιο να καταστρέφει τον εγκέφαλο της λογικής. Υπάρχουν 2 τρόποι για να γίνει αυτό, δηλαδή η απενεργοποίηση του εγκεφάλου της λογικής: ένας είναι ο χημικός τρόπος, και ο άλλος είναι ο φυσικός τρόπος.

i. Ο χημικός τρόπος

Όλες οι οδοντόπαστες έχουν μέσα φθόριο· είναι το γνωστό fluoride. Αυτό υποτίθεται ότι καταστρέφει την τερηδόνα, που πιάνουν τα δόντια. Όμως, μήπως δεν συμβαίνει αυτό; μήπως το φθόριο πηγαίνει κατευθείαν και καταστρέφει τους νευρώνες του εγκέφαλου; γιατί στις οδοντόπαστες λέει για τα παιδιά, όταν βουρτσίζουν τα δόντια τους, να είναι με συνοδεία του γονέα; τί χρειάζεται να επιβλέπει ο γονιός;; Πιστεύετε ότι με το ξέπλυμα των δοντιών αυτό φεύγει;; Πολλοί πίνουν τσάι για ένα ζεστό ρόφημα, το τσάι όμως σαν φυτό μαζεύει φθόριο στα φύλλα του.. καλό;; και πάει λέγοντας! Αν ψάξετε, θα βρείτε κι αλλά ωραία. Πχ. όλα τα ψυχοτρόπα φάρμακα έχουν μέσα σαν δραστική ουσία φθόριο και λίθιο, άρα κάνουν σούπα το μυαλό του «ασθενή».

ii. Ο φυσικός τρόπος

Πολύ απλά το σχολείο που τα παιδιά! Πάνε από μικρά, τα βάζουν να μαθαίνουν τεράστια κείμενα παπαγαλία, και έτσι δεν χρησιμοποιούν την σκέψη… άρα, το σχολείο είναι τουβλοποιείο που λέει πάλι ο Μουρλός, και όχι άδικα. Για αυτό πολλά παιδιά μισούν τα Μαθηματικά, γιατί εκεί δεν έχει παπαγαλία… Πολλοί λένε πχ για το σκάκι, ότι είναι παιχνίδι για μεγάλα μυαλά, για πολύ έξυπνους ανθρώπους κτλ. Όχι, είναι παιχνίδι μνήμης, ποιός θα μπορέσει να αποθηκεύσει τις περισσότερες δυνατές κινήσεις που θα κάνει ο αντίπαλος, ώστε να προβλέψει το αποτέλεσμα. Άραα δεν είναι παιχνίδι σκέψης και λογικής. Το αναφέρω σαν παράδειγμα, για να δείτε πως λειτουργεί ο τρόπος αυτός.

 

ζ. Ποτέ…

Δεν είναι αργά να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε με λογική, ακόμα και αν δεν το έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Ξεκινήστε να δουλέψετε με τον εαυτό του ο καθένας σας, ώστε να έχουμε εμείς τον έλεγχο της ζωής μας, και όχι το κατεστημένο. Χρησιμοποιήστε την άθραυστη λογική, και δείτε πως θ’ αλλάξετε την ζωή σας προς το καλύτερο, δείτε πως θα έρθει η αφύπνιση του έθνους μας· και πως, όταν θέλουν οι πολλοί, αλλάζουν τα πράγματα στο άψε-σβήσε.

 

Προσπάθησα να σας δείξω όσο μπορώ, γιατί ο Παλαιός φωνάζει για την λογική και την σκέψη, και τί προσφέρει αυτή.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία.