arxigramma-Otonλα τά ‘χαμε, η Γεωμετρία του …Χαμίνη μας έλειπε!

Εξηγούμαι, αναγνώστη μου – επειδή σε πήρα κάπως απ’ τα μούτρα:

Αν έχεις ακουστά κάτι γιά «φένγκ σούϊ», κι αν υποψιάζεσαι όσα υποψιάζομαι, τα δεκαπέντε τζαμιά (κι ο μεντρεσές) του Χαμίν-αγά δεν θα χτιστούν σε τυχαίες θέσεις.

Πράγμα που σημαίνει, ότι καλούμαστε να λύσουμε ένα δυσκολούτσικο γεωμετρικό πρόβλημα! Άρα, όπως είχαμε τη Γεωμετρία των Ιησουϊτών, τώρα θά ‘χουμε και τη Γεωμετρία του Χαμίνη! 🙂

Ποιό είναι το πρόβλημα αυτό;

  • Δοθείσης της απαιτήσεως γιά δύο τζαμιά ανά δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας, συν ένα κεντρικό (; ) μαζί με ιεροδιδασκαλείον («μαντράσα» στ’ Αραβικά, «μεντρεσέ» στα Τούρκικα), να ευρεθούν τα σημεία θεμελιώσεώς τους.

Συν ο περιορισμός, ότι:

  • Τα 14 τζαμιά ανά επτά πρέπει ν’ ανήκουν στα δύο πολυπληθέστερα δόγματα του μωαμεθανισμού (σουνίτες, σιΐτες), άρα μεταξύ τους πρέπει να έχουν αρκετή απόσταση – γιά να μη φάνε σουνίτες και σιΐτες τα μουστάκια αλλήλων.

Βέβαια, ο Χαμίνης λέει καραμπινάτα ψέμματα, ότι δήθεν επτά τζαμιά θα είναι σουνιτικά κι επτά σιϊτικά. Διότι το 15ο τί θα είναι; Μισό-μισό; (Σας εξήγησα πως ο λόγος της επιλογής του αριθμού 14 είναι άλλος – καθαρά συμβολικός και κατά της χώρας μας.) Αλλά εμείς θα προσπαθήσουμε να λύσουμε το πρόβλημα…

…Ώστε να εμποδίσουμε να υλοποιηθεί!

Κατ’ αρχήν, μερικά ιστορικά στοιχεία.

Οι μωαμεθανοί, μετά την κατάληψη της Αλεξάνδρειας, έγιναν …άνθρωποι. Στην αρχή κάψανε αρκετά βιβλία της περίφημης Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης (αφ’ ενός γιά να σπάσουνε τον τσαμπουκά των κατακτημένων -και μορφωμένων- Ελλήνων, αφ’ ετέρου με παραίνεση μερικών υπόπτων ατόμων, όπως του πατριάρχη των Κοπτών Βενιαμίν – κρατήστε το αυτό, θα επανέλθουμε προς το τέλος του άρθρου), αλλά μετά …διαβάσανε τα υπόλοιπα! Είτε στο πρωτότυπο, είτε σε μετάφραση στη γλώσσα τους… η οποία μέχρι τότε δεν είχε γράμματα. Αυτά τους τα έφτιαξαν -«κατόπιν παραγγελίας»- οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί της εποχής εκείνης, δηλ. του 7ου μΧ αιώνα.

Παρένθεση: Ήδη αρκετοί είχαν παρατηρήσει την ομοιότητα της «βυζαντινής παρασημαντικής», δηλαδή των μουσικών σημείων των ψαλμών της Εκκλησίας μας, με τα αραβικά γράμματα,… κι έφριξαν. Και δεν συνέχισαν την έρευνά τους. Γιατί; Διότι τους πέρασε απ’ το μυαλό πως η Ορθοδοξία χρωστάει στους Άραβες! Πράγμα, όμως, εντελώς ηλίθιο, διότι και η Ορθοδοξία είναι αρχαιότερη του μωαμεθανισμού (άρα, ποιός πήρε από ποιόν; ), και διότι ο νομάς ουδέποτε προηγείται πολιτισμικώς του εγκατεστημένου.

Μένοντας στην ίδια συζήτηση, εξ ίσου άσχετοι είναι όσοι αποκαλούν τους αμανέδες «τούρκικους». Ακόμη και οι πιό «ψαγμένοι» μουσικολόγοι, που τους αποκαλούν «αραβικούς». Ο αμανές είναι το παραλλαγμένο «παιδί» του χερουβεικού, και τίποτ’ άλλο. Τέλος παρένθεσης.

Λοιπόν, οι Άραβες! Διαβάζοντας: (α) την αρχαιοελληνική Ιατρική, έγιναν άριστοι γιατροί και φαρμακοποιοί, (β) την αρχαιοελληνική Φιλοσοφία, έγιναν συγγραφείς και (αριστοτελικοί) θεολόγοι του μωαμεθανισμού, (γ) τα αρχαιοελληνικά Μαθηματικά, έγιναν Μαθηματικοί. Κι άλλα, κι άλλα, όμως ας μείνουμε στο τρίτο.

Ένα κεφάλαιο απ’ τα Μαθηματικά, που τους άρεσε ιδιαίτερα, ήταν η Γεωμετρία. Γιατί; Διότι τα σχήματα αναπληρώνουν κάπως την ανάγκη του ανθρώπου γιά απεικόνιση… μιά που η μωαμεθανική θρησκεία απαγορεύει τις απεικονίσεις ζωντανών όντων, και δη ανθρώπων. Κι έτσι, στους μωαμεθανούς έμειναν το χρώμα και το γεωμετρικό σχήμα, αλλά όχι η μορφή. Ως φυσική συνέπεια, δε, αναπτύχθηκε σ’ αυτούς η Αρχιτεκτονική και η διακοσμητική τέχνη. (Και η καλλιγραφία.)

Η οποία διακοσμητική τέχνη «έχει δώσει ρέστα» σε επικαλύψεις τοίχων με πλακάκια. Μιά ιδέα μπορείτε να πάρετε εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_art , ή να βάλετε στα ψαχτήρια «muslim art tiles» / εικόνες.

Ακόμη ένα στοιχείο, είναι πως τα πλακάκια της ισλαμικής τέχνης είναι κατά κανόνα κανονικά κυρτά πολύγωνα, οι δε ιδέες συνδυασμού τους προέρχονται από τις ιδέες των Πυθαγορείων.

Κι από χρώματα, άλλο καλό – εκτός του πράσινου, του ιερού χρώματος του Ισλάμ. Ατλάζια, καφέ και ώχρες, κόκκινα και μπορντώ, ότι θες!

Πάρτε μία ιδέα, του πώς θα μπορούσαν να είναι οι συνδυασμοί σε πλακάκια επικάλυψης:

Μ’ ένα κανονικό πολύγωνο:

mwame8anika-plakakia-1

…και με χρώμα:

mwame8anika-plakakia-1a

Μ’ …ενάμισυ πολύγωνο:

mwame8anika-plakakia-2

…και με χρώμα:

mwame8anika-plakakia-2a

Με δύο πολύγωνα:

mwame8anika-plakakia-3

…και με χρώμα:

mwame8anika-plakakia-3a

…Ή με τρία πολύγωνα:

mwame8anika-plakakia-4

…και με χρώμα:

mwame8anika-plakakia-4a

Και ούτω καθ΄εξής.

Σημειώστε πως το ακανόνιστο σύνολο:

akanonistos-toixos

δεν «παίζει» στον μωαμεθανικό κόσμο.

Ακόμη μία ιστορική παρένθεση: Κάποιοι από τους παραπάνω συνδυασμούς πολλών πολυγώνων στα πλακίδια είναι πλέον (με τη χρήση τους απ’ αιώνων) παραδοσιακοί , και τυγχάνουν γνωστοί με διάφορα ονόματα, πχ «της Βασόρας (Μπάσρα)», «της Βαγδάτης», κτλ κτλ. (Μόνο που τώρα δεν θυμάμαι ποιός είναι ποιός!)

Τα παραπάνω, εκτεινόμενα σε κάλυψη σφαιρικής επιφάνειας, δίνουν άλλες γεωμετρικές λύσεις – πχ την κλασική μπάλλα ποδοσφαίρου:

klasikh-mpalla-podosfairoy

Η προέκταση, όμως, στις τρεις διαστάσεις του προβλήματος επικάλυψης επιφανειών με κανονικά κυρτά πολύγωνα, δεν θα μας απασχολήσει εδώ.

Τούτων ειπωθέντων, είναι -νομίζω- φανερό το πώς θα τοποθετηθούν στο έδαφος της ταλαίπωρης Αθήνας τα τζαμιά του Χαμίνη.

(επόμενο)

Advertisements