Στον φίλο και συνάδελφο Στέλιο, τον (και) εξερευνητη (των …Μάγιας)!
Πολλα ταξίδια ακόμη σου εύχομαι!

ι αν έχουν γραφει πράγματα για το θέμα αυτο!… και τα μισα να είναι η καταστροφολογία της …21ης Δεκέμβρη 2012, σύντροφοι! (Ρε!… Δε θες να είναι τίποτε «επαναστάτες πόλης» κι αυτοι οι Μάγιας; Όλο κάτι «Ζαπατίστας» και κάτι τέτοια γυροφέρνουν! 🙂 )
Οπότε, λέω κι εγω να συνεισφέρω την αποψούλα μου.

– Ελεύθερα, ρε Εργοδότη! Δημοκρατία έχουμε! Άλλως τε, δεν μπήκε ακόμη φόρος στις μ.λακίες!

Καλάααα…. Κάνω πως δεν το ακούω αυτο το τελευταίο, και προχωρω.

Πώς γνωρίζουμε τα περι ημερολογίου των Μάγιας; Απο πότε;

Προφορικα, απο τον καιρο της κατάκτησης της περιοχης απο τους Ισπανους (16ος αιώνας). Γραπτα, απο το πρώτο τέταρτο του 20ου αιώνα.

Κάθε φορα που επιχειρείται «αποκρυπτογράφηση» ξεχασμένης αρχαίας γλώσσας, τα πρώτα που φανερώνονται (και μάλιστα αρκετα εύκολα) είναι το μετρικο σύστημα και το ημερολογιακο σύστημα. Αμέσως μετα έρχεται το σύστημα μέτρων και σταθμων (βάρη, κτλ), μετα τα ουσιαστικα, μετα τα επίθετα, και μετα τα ρήματα. Επιρρήματα και λοιπα «βδελυρα λεξίδια», όπως είπε κάποτε ένας «γλωσσαμύντωρ» καθαρευουσιάνος, ερχονται τελευταία (εντελως στο κλάσιμο, με το συμπάθειο).

Ακριβως τα ίδια πράγματα γίνονται και στην αποκρυπτογράφηση εχθρικων μηνυμάτων!… Ίδια είναι η μεθοδολογία. Αν διαβάσετε την πάρα πολυ ενδιαφέρουσα ιστορία της κρυπτογραφικης μηχανης «Ενίγκμα» (Αίνιγμα), που χρησιμοποιούσαν οι Γερμανοι κατα τον Β’ ΠΠ, και της προσπάθειας των Άγγλων να «σπάσουν» τους γερμανικους κώδικες με ηλεκτρονικα μηχανήματα (πρώτα με τις «βόμβες» και μετα με τον «Κολοσσο»), θα δείτε ότι τους Γερμανους τους έφαγε …η ακρίβειά τους, και η επιμονη τους να στέλνουν πρώτα-πρώτα (και με τη σειρα!) στα μηνύματά τους ημερομηνία, ώρα, και καιρικες συνθήκες στον τόπο της μάχης.
Στο Μπλέτσλυ Πάρκ, λοιπον, οι Άγγλοι υπέκλεπταν τα μηνύματα των Γερμανων, και, λόγωι της γερμανικης συστηματικότητας, περιόριζαν δραστικα την αναζήτηση του «κλειδιου» της κρυπτογράφησης (ανάμεσα στα πάμπολλα πιθανα κλειδια),… και στο τέλος τό ‘βρισκαν κι έβγαζαν αποτέλεσμα μέσα σε λίγες ώρες! (Και κυνηγούσαν άσχημα τα γερμανικα υποβρύχια.)

Έτσι, κάπου το 1925 «έσπασε» (δηλ. βρέθηκε η αντιστοιχία των συμβόλων στα γραπτα κείμενα με τα γνωστα απο τον προφορικο λόγο) το ημερολογιακο σύστημα των Μάγιας και το γνωρίζουμε. Χρειάστηκε, βέβαια, να περιμένουμε μέχρι και τις μέρες της Λίντα Σήλε (1982), να δούμε τί λέει και η υπόλοιπη γραπτη γλώσσα, αν και οι ανοησίες της παραφιλολογίας μας κυνηγάνε μέχρι σήμερα, και δε λένε να καταλαγιάσουν! (Πώς θα γέμιζαν σελίδες επι σελίδων… ξανα και ξανα και ξανα με τα ίδια πράγματα… τα διάφορα «περιοδικα έρευνας»; )

Λοιπον, το ημερολόγιο των Μάγιας θά ‘πρεπε να είναι διάσημο και για άλλα πράγματα, εκτος απ’ την ανόητη παραφιλολογία περι καταστροφολογίας του 2012. Αποκαλείται (για ευκολία, πιστεύω) «των Μάγιας», όμως δεν ήταν σε χρήση μονάχα απ’ αυτους, αλλα -με μικρες παραλλαγες- κι απο άλλους λαους της περιοχης. Έχει πολλα αξιοπρόσεκτα χαρακτηριστικα, κυρίως ότι βασίζεται στο εικοσαδικο σύστημα – και ότι είναι ακριβέστερο του σημερινου δυτικοευρωπαϊκου («γρηγοριανου»)!
Ένα πολυ κατατοπιστικο σχετικο άρθρο βρίσκεται στη Γουϊκιπήντια.

Επι της ουσίας, είχαν …τρία ημερολόγια:

  • Το Τζιολκίν, με διάρκεια 260 ημέρες.
  • Το Χάαμπ, με διάρκεια 360 μέρες.
  • Και την «Μακρά Μέτρηση», την οποία την χρησιμοποιούσαν για χρονικα διαστήματα μεγαλύτερα των 52 ετων.

Γιατί 52 έτη; Επειδη, αν υποτεθει ότι το Τζιολκίν και το Χάαμπ είναι δύο γρανάζια που συν-περιστρέφονται αντικρυστα (δηλ. σαν δύο κύκλοι με ένα κοινο εφαπτόμενο σημείο), κάθε 52 χρόνια ξανασυνέπιπταν οι αρχες τους. Οι Μάγιας παρατήρησαν πως για τα περισσότερα γεγονότα βολεύονται με τα δύο πρώτα ημερολόγια, και χρησιμοποιούσαν σπάνια την «Μακρά Μέτρηση». Ήδη, την εποχη που έφτασαν οι Ισπανοι (κάπου το 1519), η «Μακρα Μέτρηση» βρισκόταν σε ψιλοαχρησ(τ)ία.

(Η όλη υπόθεση θυμίζει καθαρα τα δικα μας: το αλφάβητο ως αριθμητικο σύστημα, το δίγαμμα, το κόππα και το σαμπί… Τις καταργήσεις τους, κτλ κτλ κτλ.)

Η «Μακρά Μέτρηση» και το Χάαμπ μας είναι κατανοητα, αλλα -ως ευρωπαίοι- δεν κατανοούμε την ανάγκη της ύπαρξης του Τζιολκίν (του καλούμενου και «ιερατικου ημερολογίου»). Πολλοι είπαν ότι 260 ημέρες είναι η διάρκεια περιστροφης της Αφροδίτης (του πλανήτη), αν και κάτι τέτοιο δεν υποστηρίζεται απο τις ευρεθείσες επιγραφες, ή την γενικότερη κουλτούρα αυτου του λαου. Μία σαφως εξυπνότερη και πιο αξιοπρόσεκτη εξήγηση έδωσαν οι συγγραφεις Gilbert και Cotterell, που είπαν ότι οι 260 μέρες είναι η περίοδος περιστροφης του μαγνητικου πεδίου του Ηλίου (έχω καιρο να διαβάσω το βιβλίο τους, γράφω το συμπέρασμα απο μνήμης) – πράγμα, βέβαια, που μας οδηγει σε ακόμη βαθύτερα μυστήρια…

Τέλος πάντων, τα πράγματα έχουν ως εξης – όπως φαίνονται στον πρώτο πίνακα που ακολουθει:

Παρατηρούμε πως η μονάδα «Τούν» είναι η μοναδικη εξαίρεση στον κανόνα «επι 20», αλλ’ αυτο δεν πρέπει να μας επηρεάζει. Στους πίνακες, για να βρω την αντίστοιχη διάρκεια σε έτη, διαιρω με το λεγόμενο «τροπικο έτος» (365.242 ημέρες).

Ακολουθουν οι σπανίως χρησιμοποιούμενες μεγαλύτερες μονάδες, τα ονόματα των οποίων είναι «εφευρήματα των Μαγιανολόγων», όπως λέει το καλο άρθρο της Γουϊκιπήντια:

Τέλος, ακολουθουν οι λοιπες τέσσερεις μονάδες (αγνώστων ονομάτων), οι οποίες (πάντα σύμφωνα με το άρθρο) εμφανίζονται μονάχα μία φορα, σε μία ενεπίγραφη στήλη.

Ειδικα για τις τελευταίες, δεν γνωρίζουμε αν όντως είναι μονάδες, ή επανάληψη για έμφαση κάτω απο το όνομα πχ κάποιου σπουδαίου βασιλια. Πάντως, για τις υπόλοιπες έχει ξεκαθαριστει: είναι έτσι, και όχι αλλοιως. Και η ερμηνεία δεν επιδέχεται παρερμηνείες.

Τούτων ειπωθέντων, θα με ρωτήσετε:

– Καλα, ρε μυστήριε, πρώτα μας ανάβεις με τον Φαέθονα, και σήμερα μας ξενερώνεις άγρια με πράγματα που μπορούμε να βρούμε αλλου (σε …»περιοδικα έρευνας») – άσε που τα ξέρουμε;

Χεχε!!!…

Έλα, Αλέκο! Πότε, είπαμε, έπεσε ο μετεωρίτης που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους;

Πότε;

Και πότε απάνω-κάτω, είπαμε, εξερράγη ο Φαέθων;

Πόοοοτε;;;!!!

Advertisements